Viljuškari i tegljači sa tehnologijom gorivnih ćelija kompanije Linde
Pomoću vodonika u budućnost

Tehnologija gorivnih ćelija kompanije Linde

Zamislite, kako bi bilo kada bi vozilo moglo da se napuni za samo tri minuta i kada prilikom rada ne bi bilo nikakvih emisija? Iako ovo zvuči kao pusta želja, to su zapravo dve ključne prednosti jednog od najperspektivnijih energetskih sistema budućnosti: tehnologije gorivnih ćelija.

Prilikom biranja odgovaraćujeg energetskog sistema za podne transportere, pored radnih zahteva, važnu ulogu igraju i aspekti kao što su potreban prostor za točenje ili punjenje, energetski troškovi i ekološka prihvatljivost. Uzevši u obzir te aspekte, sve više privlače pažnju alternativni pogonski sistemi koji imaju prednosti u odnosu na standardna rešenja kao što su baterije sa olovnom kiselinom.

Pored litijum-jonskih baterija, tu spadaju i gorivne ćelije. Kompanija Linde Materijal Handling je kao prvi proizvođač započela sa istraživanjem ove tehnologije i razvila od 2000. godine rešenja spremna za upotrebu. Logistički pogoni su time dobili šansu da već danas profitiraju od ove tehnologije budućnosti.

Kako funkcionišu gorivne ćelije?

Gorivne ćelije funkcionišu slično kao baterije; to znači da se energija dobija iz hemijske reakcije. Glavna razlika: U gorivnoj ćeliji reaguju vodonik i kiseonik, i stvaraju struju, toplotu i vodu. Ovaj postupak se zove takođe i „hladno sagorevanje“ i pruža određene prednosti, ali takođe povlači sa sobom i neke tehničke izazove.

Kompanija Linde je rešila te izazove zajedno sa partnerima na polju tehnologije i modifikacijom viljuškara. Tako se, na primer, nastala toplota odvodi pomoću ventilatora. Osim toga, kod ovog hibridnog sistema dodatne litijum-jonske baterije osiguravaju da su pokriveni i slučajevi vršne snage. Baterija se pritom napaja i iz povraćene energije kočenja. Samim tim, svakodnevna upotreba u logistici više nije nemoguća. Čak naprotiv: Ova tehnologija krije neke neverovatne karakteristike koje trajno menjaju mogućnosti korišćenja podnih transportera.

Viljuškar sa tehnologijom gorivnih ćelija prilikom preuzimanja tereta

8 prednosti tehnologije vodonika

brzo punjenje

Gorivne ćelije se napune vodonikom za samo tri minuta. Samim tim raste i dostupnost vozila – velika prednost u teškom višesmenskom radu.

smanjeni troškovi

Cene vodonika su znatno opale prethodnih godina. Pored toga raste i produktivnost zahvaljujući nestanku potrebe za zamenom baterije i kratkom vremenu punjenja.

sigurno rukovanje teretom

Zahvaljujući nestanku potrebe za zamenom baterije, a time i potencijalno opasnih kiselina, rukovanje gorivnim ćelijama je naročito bezbedno za korisnika.

čisto rukovanje

Gorivne ćelije su čista alternativa za baterije sa olovnom kiselinom. Zbog toga su pogodne pre svega za grane u kojima je higijena od ključnog značaja, kao što su farmaceutska industrija ili prehrambena.

duži vek trajanja

Gorivne ćelije imaju vek trajanja od prosečno 10.000 sati rada. To smanjuje troškove životnog ciklusa i uticaj na životnu sredinu.

štedi prostor

Bez stanica za punjenje baterija ili prostora za baterije: Infrastruktura za punjenje vodonikom može da se implementira bez potrebe za velikim prostorom. Tako će vam biti dostupno više površine za skladištenje.

ekološki prihvatljivo

Prilikom „hladnog sagorevanja“ nastaju isključivo vodena isparenja i toplota. Vodonik se može dobiti na ekološki prihvatljiv način – iz obnovljivih izvora kao što je npr. biogas. To smanjuje emisije CO2.

moderni energetski sistem

Kompanije snose snažnu odgovornost za svoj uticaj na čoveka i okolinu. Gorivne ćelije predstavljaju u ovom slučaju važan doprinos koji će i klijenti umeti da cene.

Video o tehnologiji gorivnih ćelija

idealne oblasti za korišćenje

Višesmenski rad

Zahvaljujući nestanku potrebe za zamenom baterije, brzom punjenju i neprekidnom nivou snage energetskog sistema, gorivne ćelije povećavaju efikasnost u zahtevnom višesmenskom radu. Samim tim je ova tehnologija interesantna za proizvodna okruženja, ali i za intenzivne logističke usluge, na primer, za onlajn naručivanje.

Prehrambena i farmaceutska industrija

U logistici prehrambene industrije, higijenski propisi kao što su „Hazard Analysis and Critical Control Points“ (HACCP) imaju centralnu ulogu. Takođe i u farmaceutskoj branši važe strogi propisi kao što je „Good Distribution Practice“ (GDP). U poređenju sa baterijama sa olovnom kiselinom, kod gorivnih ćelija ne postoji mogućnost od kontaminiranja kiselinom ili drugim hemikalijama.

Automobilska i dobavljačka industrija

Visoka učestalost obrta robe i tesni vremenski i finansijski uslovi zahtevaju u automobilskoj i dobavljačkoj industriji podne transportere koji su dostupni u velikoj meri i isporučuju konstantan nivo snage u svim smenama. Tehnologija gorivnih ćelija optimalno ispunjava ove zahteve.

Uski prostorni uslovi

Budući da ova tehnologija ne zahteva stanice za punjenje i zamenu baterija, dobićete dosta vrednog prostora za skladištenje. Osim toga, energetski sistem sa niskim stepenom emisija čuva vazduh u malim prostorijama.

Gorivne ćelije u praksi

Studija sa BMW grupom potvrđuje ekonomičnost

Prilikom razvoja podnih transportera sa tehnologijom gorivnih ćelija, kompanija Linde Material Handling oslonila se na jake i iskusne partnere. Tako je 2013. započeto obimno istraživanje ekonomskim i tehničkih mogućnosti pod nazivom „H2IntraDrive“, zajedno sa BMW grupom i katedrom za transportnu tehniku, protok materijala i logistiku Tehničkog Univerziteta u Minhenu.

Tom prilikom su korišćeni podni transporteri sa pogonom na vodonik u karoseriji BMW-i vozila u Lajpcigu – preko 20.000 sati rada. Rezultat: Zajednički razvijen pogon na vodonik danas je već spreman za puštanje na tržište i može se komercijalno koristiti pod određenim uslovima. U načelu, tehnologija se ističe u svakodnevnoj upotrebi u proizvodnom okruženju svojom visokom raspoloživošću, kao i upotrebom vodonika koji je dobijen na obnovljiv način uz mali uticaj na životnu sredinu. Od 2017. godine teče još jedna studija pod nazivom FFZ70.

Tehnologija gorivnih ćelija kompanije Linde u upotrebi u BMW grupi
Tehnologija gorivnih ćelija kompanije Linde u upotrebi u kompaniji DB Schenker

Testiranje u praksi u pretovarnom skladištu kompanije DB Schenker

„E-LOG-BioFleet“ je naziv udruženog projekta kompanija Linde Material Handling, Fronius International, DB Schenker, OMV, HyCentA Research und Joanneum Research. U pretovarnom skladištu kompanije DB Schenker u Heršingu, u Austriji, isprobano je u praksi deset niskopodiznih vozila sa hibridnim pogonom na gorivne ćelije i prvo skladišno postrojenje za punjenje vodonikom u Evropi.

Prilikom javno podržanog projekta, vozila su mogla već nakon kratke uvodne faze da budu potpuno integrisana u smenski rad. Osnovne potrebe za snagom generisala je i ovde gorivna ćelija, dok su integrisane litijum-jonske baterije pokrivale momente vršne snage i akumulirale vraćenu energiju prilikom kočenja.

Putem optimizovane radne strategije i rekuperacije energije kočenja, sistem je dostigao visok stepen dejstva do 53 procenta. Jedno vozilo je istovremeno tokom čitavog životnog ciklusa izazvalo za trećinu manje gasova staklene bašte od uporedivog vozila sa baterijom sa olovnom kiselinom. Vodonik je poticao iz reformisanog biogasa.

Efikasna fabrička logistika u kompaniji Mercedes-Benz

Pod sloganom „Daimler Goes Green“, kompanija Mercedes-Benz testirala je upotrebu viljuškara sa pogonom na gorivne ćelije. Mesto testiranja je bila najveća fabrika Sprinter vozila na svetu u Diseldorfu. Tu se proizvode popularna transportna vozila u pogonu od tri smene.

Zahvaljujući tehnologiji vodonika, možete da uštedite vreme i ljudske resurse potrebne za zamenu baterija. U roku od samo tri minuta, gorivna ćelija je ponovo napunjena vodonikom i viljuškar je spreman za rad. Ova tehnologija time stvara idealne uslove za nesmetanu promenu smene.

Tehnologija gorivnih ćelija kompanije Linde u upotrebi u kompaniji Mercedes-Benz

Preduslovi i perspektiva

Pomoću vodonika do optimalnog poslovnog slučaja

Tehnologija gorivnih ćelija je u principu spremna za upotrebu i za neke kompanije, u zavisnosti od radnih zahteva, predstavlja idealan energetski sistem. Međutim, odgovarajuće rešenje i samim tim potrebne investicije moraju da se izrade individualno za svaku kompaniju. Pri tom za ekonomičnu i efikasnu upotrebu važe neki preduslovi:

  • Veličina flote: Po pravilu, od korišćenja okruglo 20 vozila nastaje profitabilni poslovni slučaj.
  • Infrastruktura: Ukoliko već postoji infrastruktura za sipanje vodonika, profitabilna upotreba je po pravilu moguća. Ako je neophodno da se ova infrastruktura najpre napravi, onda treba ispitati profitabilnost u svakom pojedinačnom slučaju.
  • Sredstva za finansiranje: Ako postoje mogućnosti finansiranja izgradnje jedne održive flote sa pogonom na vodonik, onda to povećava verovatnoću sprovođenja uspešnog rešenja.

Investicija u održivu tehnologiju

Linde Material Handling posmatra gorivne ćelije kao revolucionarnu tehnologiju budućnosti. Iz tog razloga kompanija integriše odgovarajuća rešenja postepeno u nove proizvode. Tako će se ovaj izvanredni energetski sistem razvijati sve više i više do svakodnevnog proizvoda koji će na mnogim mestima zameniti tradicionalne pogone.